MINDFULNESS, czyli co? 4 powody dlaczego warto to praktykować.

Brak koncentracji u dzieci to problem, który komunikują nam zarówno rodzice, jak i nauczyciele. Dzisiejsze tempo życia, a także ilość informacji i bodźców z jaką mają styczność nasze dzieci w połączeniu z wszechobecnymi ekranami tabletów i smartphone’ów nie sprzyja skupieniu. Jak pokazują statystki, tak duża ilość bodźców sprawia, że coraz większa liczba dzieci ma nie tylko problem, aby się skoncentrować, ale wręcz odczuwa większy stres i niepokój. Wychodząc temu naprzeciw, na podstawie naszych doświadczeń i obserwacji stworzyliśmy autorski program – Super Rockets, na którym uczymy dzieci praktykować uważność (z ang. mindfulness). Czym jest mindfulness i jakie niesie za sobą korzyści? Dlaczego warto praktykować uważność? Oto 4 kluczowe powody!

MINDFULNESS – postaw na uważność

1. Praktyka uważności wspomaga rozwój kreatywności:

Jesteśmy bardziej kreatywni, jeśli jesteśmy mniej zestresowani

Zestresowany umysł ma zawężoną uwagę, zamyka się na pojawiające się informacje – w szczególności te nowe, nieznane. Aby znaleźć kreatywne rozwiązanie, zacznijmy od wyciszenia się i koncentracji na danym zagadnieniu.

Odejście od schematów myślenia i działania

Jesteśmy przywiązani do naszej wiedzy i do tego, co znamy. Tkwimy w nawykowym i automatycznym myśleniu. Trudno jest nam spojrzeć na problem z zupełnie innej strony. Dzięki praktyce uważności o wiele łatwiej jest nam dostrzec te schematy, według których postępujemy, dzięki temu możemy je przełamywać, otwierać się na nowe rozwiązania.

Rozwijanie cierpliwości i wytrwałości

Dzięki systematycznej pracy nad samym sobą, uczymy się tego, że wszystko wymaga czasu. Dzięki uważnemu byciu tu i teraz potrafimy racjonalnie ocenić ilość czasu, którego potrzebujemy na realizację konkretnego działania. Stawiamy sobie realne cele, dzięki czemu możemy uniknąć rozczarowania.

Mindfulness

2. Rozwija elastyczność psychiczną, na którą składają się:

– umiejętność zachowania dystansu do własnych myśli, obserwowania ich bez dosłownego przyjmowania wiary w ich prawdziwość;
– umiejętność zauważania i wybierania tych aspektów w życiu, które są dla nas najistotniejsze;
– umiejętność podejmowania świadomych działań w zgodzie ze swoimi wartościami.

3. Wspiera doskonalenie trzech głównych umiejętności społecznych:

– dostrzegania własnych uczuć, gdy jesteśmy w sytuacji konfliktowej;

– tworzenia pauzy przed odpowiedzią np. w gniewie lub złości;

– uważnego słuchania punktu widzenia drugiego człowieka, nawet jeśli się z nim nie zgadzamy.

4. Rozwija główne aspekty składające się na życiową mądrość:

– samoświadomość, dzięki której rozumiemy własne emocje, reakcje na ich zmiany. Dzięki niej łatwiej rozumiemy innych ludzi, łatwiej jest nam utożsamić z ich perspektywą.

– zintegrowanie funkcji poznawczych i emocjonalnych, które umożliwia lepszą kontrolę reakcji w odpowiedzi na pojawiające się trudności i negatywne bodźce. Dzięki temu podejmujemy trafne i przemyślane decyzje.

– tolerancję dla wartości prezentowanych przez inne osoby, która wynika bezpośrednio z umiejętności uruchamiania nie oceniającej uwagi. To właśnie na takiej uwadze bazuje mindfulness. Dzięki świadomej koncentracji na własnej intencji i potrzebach, ujawniamy przed sobą schematy, według których podejmujemy działania. Dzięki temu, że zostają one ujawnione mamy szansę je zmienić i dostosować do aktualnych potrzeb i wyzwań.

– tolerancję niepewności, zaakceptowanie negatywnych myśli.

Mindfulness w pigułce

Praktyka uważności bazuje na doświadczaniu tego co jest tu i teraz, chwili obecnej. Podczas praktyki nie wybiegamy myślami w przyszłość, nie cofamy się w przeszłość. Praktyka pozwala dostrzec fakt, że myśli nie są stałe. One przemijają. Nie mamy na nie większego wpływu.

Mindfulness

Co więcej, nasz umysł ma tendencję do myślenia negatywnego, do dostrzegania zagrożeń. Takie zachowanie było kluczowe dla przetrwania gatunku ludzkiego, aby unikać i w porę reagować w sytuacji zagrożenia życia.

Dzięki mindfulness dostrzegamy nasze emocje, akceptujemy je i pozwalamy im być tu i teraz. Dzięki technikom oddechowym możemy przyspieszać proces wyciszenia i relaksacji, możemy również dodać sobie energii w stanach jej spadku. 

Mindfulness – bibliografia

M.Ufnal, Jak praktyka uważności (mindfulness) wspiera mądrość, Mindfulness Business & Life, nr 3/2019 (3) czerwiec/lipiec 2019, s.4
M. Szydłowska-Pierzak,Jak praktyka uważności wspiera elastyczność i wspomaga radzenie sobie ze stresem,Mindfulness Business & Life, nr 3/2019 (3) czerwiec/lipiec 2019, s.9
M.Mazurkiewicz, Jak praktyka uważności wspiera kreatywność?,
Mindfulness Business & Life, nr 3/2019 (3) czerwiec/lipiec 2019, s.44
E. Ołtarzewski, Uważność w relacjach z dziećmi z perspektywy szkolnego psychologa, pedagoga, Mindfulness Business & Life, nr 3/2019 (3) czerwiec/lipiec 2019, s.62

 

[vc_empty_space height=”2rem”]

Polecane artykuły