Jak rozmawiać z dziećmi o okresie kwarantanny?

Czas kwarantanny to czas trudny dla nas wszystkich – czas niepewności, zmian… Czas, w którym powinniśmy zadbać o siebie samych – o swoje zdrowie zarówno fizyczne jak i psychiczne.

Wszyscy mierzymy się z trudnościami przed jakimi stawia nas obecna sytuacja. Dorośli mierzą się ze zmianą
i reorganizacją dotychczasowego trybu codziennego funkcjonowania, codziennej rutyny. Każdego dnia lęk miesza się z niepewnością, złością, bezradnością. Dla dzieci również okres kwarantanny nie jest łatwy: z dnia na dzień – tak samo jak dorośli – pozostają zamknięci w czterech ścianach, pozbawieni możliwości spotkań z rówieśnikami, dziadkami i innymi bliskimi im ludźmi – nauczycielami i wychowawcami. Dodatkowo – z każdej strony bombardują nas wszystkich informacje – często sprzeczne – przez co poziom kortyzolu w naszym organizmie jest na stale wysokim poziomie.

Jak rozmawiać z dziećmi o tej sytuacji? Jak je wspierać?

  1. Obserwacja siebie.
    Warto przygotować się do rozmowy z dzieckiem. Zadbać o swój stan. Gdy nie czujemy się na siłach,
    by odpowiedzieć dziecku na jego pytania, by otoczyć je swoją uwagą w danym momencie – powiedzmy
    o tym dziecku. Dzieci są doskonałymi obserwatorami, widzą i rozumieją o wiele więcej niż może się nam wydawać. By komuś pomóc – sami musimy mieć w sobie na tyle dużo wewnętrznej siły, by przekazać ją dziecku. By rozpocząć rozmowę z dzieckiem – zacznij od obserwacji samego siebie – jakich emocji doświadczam w obecnej sytuacji, co czuję. Nazwij je, opowiedz o tym co czujesz i zapytaj jakie są odczucia twojego dziecka.
  2. Bądź otwarty.
    Z uwagą wysłuchaj tego, co mówi do ciebie dziecko. Co to znaczy? Staraj się nie oceniać jego uczuć, klasyfikować ich, nie udzielaj wskazówek. Po prostu słuchaj, skupiając całą uwagę na swoim dziecku
    i tym, co i w jaki sposób do ciebie mówi. Bywa, że dzieci nie potrafią rozmawiać o swoich emocjach. Mają problemy z ich nazwaniem. Jako dorośli nie powinniśmy się nastawiać, że jeśli my odczuwamy lęk czy bezsilność to dziecko również odczuwa w danej sytuacji dokładnie to samo.
    Każdy ma prawo do odczuwania i odbierania świata na swój sposób. Bądźmy na to otwarci.
  3. Pytaj.
    Sprawdź, co dziecko wie na ten temat. Jakie są jego zasoby informacji. Będą one dla ciebie wskazówką
    i ukierunkują dalszy przebieg rozmowy. Dzieci wiedzą na temat koronawirusa bardzo wiele – często jednak te informacje nie są uporządkowane, dzieci dokładają do nich swoją interpretację. Dlatego bardzo ważne jest to, by wyjaśnić je dziecku dostosowując informacje,które przekazujemy do jego wieku.
  4. Filtruj informacje.
    Sami chcemy być na bieżąco, śledzimy różne portale, oglądamy doniesienia w serwisach informacyjnych. Często towarzyszą nam w tych chwilach dzieci.  Idealnie byłoby, gdybyśmy robili to sami, nie w obecności dzieci – i przekazywali im te kwestie, które są dla nich ważne. Dodatkowo warto zadbać również o siebie: dobre dla naszego zdrowia psychicznego będzie ustalenie jednej pory w ciągu dnia na sprawdzanie informacji i “przeżycie” ich – jeśli wywołują w nas lęk, sprawiają, że czujemy bezsilność, niepewność – pozwólmy sobie na przeżycie tych emocji. Wszystkie emocje, których doświadczamy są nam potrzebne.

Jak zatem przekazywać informacje dla najmłodszych dzieci? Jak wspierać dzieci w wieku szkolnym?
Z pomocą służy Internet.

Możemy w nim znaleźć materiały, które mogą nam przekazać dzieciom informacje w sposób dostosowany do ich wieku. Przykłady wraz z odnośnikami:

https://www.mindheart.co/descargables?fbclid=IwAR1YLNqUw2l-Ne4zJnJniRVAyfmzktipE3aTLHy53_v5JYnYrMRuV0IW1m0 –  do pobrania w języku polskim informator
o koronawirusie dla najmłodszych

http://dorotabrodka.pl/blog/

– audiobook i tekst autorstwa Doroty Bródki  “Bajka o Królu Wirusie i dobrej kwarantannie”

Dzieci w wieku szkolnym, szczególnie te wchodzące już w okres nastoletni intensywnie odczuwają ograniczenie mobilności, ograniczenie wolności spotykania się z rówieśnikami. Znacznie łatwiej przychodzi nam pogodzenie się
z ograniczeniami, gdy nie są nam narzucone z góry, są naszym wyborem. Warto jest tak poprowadzić rozmowę
z dzieckiem, by miało ono poczucie decyzyjności: To ty – pozostając w domu – decydujesz o swoim zdrowiu, bezpieczeństwie swoim i innych ludzi.


Dużym ułatwieniem w dzisiejszych czasach są urządzenia elektroniczne i Internet. Obecnie zdalnie pracujemy, dzieci zdalnie realizują obowiązek szkolny. Komunikatory mogą pomóc dzieciom w utrzymywaniu kontaktów rówieśniczych – które są znaczące dla prawidłowej kondycji psychicznej i rozwoju młodego człowieka.

Ważne jest jednak rozsądne korzystanie z urządzeń elektronicznych – ustalmy z dzieckiem ramy czasowe, rodzaj komunikatorów, z których korzystają. By wiedzieć o czym mówimy, warto jest także samemu przetestować możliwości jakie daje nam w tym zakresie Internet.

Uważność na potrzeby własne oraz naszych najbliższych pomoże nam przetrwać czas kwarantanny.

Źródło: Wenibar: Koronawirus. Jak rozmawiać i wspierać dzieci w tym czasie – dr M. Śniegulska i Zofia Szynal, Uniwersytet SWPS 

[vc_empty_space height=”2rem”]

Polecane artykuły