PREAMBUŁA
Poniższa procedura została opracowana na rzecz „PAARO” POLSKA AKADEMIA AKTYWNOŚCI I ROZWOJU OSOBISTEGO SYLWIA ŚWISŁOWSKA, NIP: 7221551541, REGON: 200415500, adres: ul. Elewatorska 7B, 15-872 Białystok, zwanej dalej “PAARO”
Celem niniejszego opracowania jest wdrożenie w PAARO jednolitych zasad procedury zgłaszania naruszeń prawa oraz ochrony Sygnalistów.
§ 1 ZASADY OGÓLNE
1. Procedura została stworzona w celu zapewnienia należytej ochrony Sygnalistów, czyli osób zgłaszających lub publicznie ujawniających informacje o nieprawidłowościach i naruszeniach prawa, oraz tych, którzy wspierają ich w dokonaniu zgłoszenia. Ochrona obejmuje informacje związane bezpośrednio ze zgłoszeniem.
2. Mechanizmy określone w niniejszej procedurze mają na celu zmniejszenie osobistego ryzyka osoby zgłaszającej nieprawidłowości, włączając w to negatywne konsekwencje bezpośrednie lub pośrednie.
3. Dane Sygnalisty, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, powinny być poufne i nie mogą być ujawniane nieupoważnionym osobom bez wyraźnej i jednoznacznej zgody Sygnalisty, z wyjątkiem sytuacji, gdy ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa.
4. Dostęp do danych Sygnalisty powinna mieć wyłącznie osoba upoważniona do przetwarzania danych osobowych w tym zakresie i zobligowana do zachowania poufności.
5. Dane Sygnalisty podlegają pseudonimizacji, czyli przetwarzaniu w sposób uniemożliwiający ich przypisanie konkretnej osobie, o ile dodatkowe informacje potrzebne do identyfikacji są przechowywane osobno i chronione środkami technicznymi oraz organizacyjnymi.
6. Podmiot prawny gwarantuje, że procedura zgłoszeń wewnętrznych oraz związana z przyjmowaniem zgłoszeń ochrona Sygnalisty będzie realizowana poprzez wyznaczoną osobę, która będzie odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń oraz podejmowanie działań następczych z zachowaniem należytej staranności.
7. W przypadku zgłoszenia naruszenia przez osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń Sygnalista dokonuje zgłoszenia bezpośrednio osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. W takim przypadku osobą sprawującą nadzór na tym zgłoszeniem staje się osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą.
8. Osoba wyznaczona do podejmowania działań następczych lub /osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą jest upoważniona również do weryfikacji zgłoszenia wewnętrznego i dalszą komunikację z Sygnalistą, w tym występowania o dodatkowe informacje i przekazywania Sygnaliście informacji zwrotnych.
9. Osoby odpowiedzialne za rozpatrywanie zgłoszeń mają zapewnioną niezależność w swoich działaniach i nie otrzymują instrukcji postępowania od żadnej osoby w organizacji.
10. Pracownicy i współpracownicy są zobowiązani do stosowania tej procedury.
§ 2 DEFINICJE
1. Podmiot prawny – PAARO
2. Sygnalista – pracownik, pracownik tymczasowy, osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, przedsiębiorca, prokurent, akcjonariusz, wspólnik, członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, stażysta, wolontariusz, praktykant kandydat, były pracownik, który ujawnia przypadki naruszeń prawa, w kontekście związanym z pracą, za pośrednictwem dostępnych kanałów do zgłaszania nieprawidłowości w Podmiocie.
3. Osoba powiązana z Sygnalistą – osoba fizyczna, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownik lub osoba najbliższa Sygnalisty w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17 z późń. zm.) tj. małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo, powinowaty w tej samej linii lub stopniu, osoba pozostająca w stosunku przysposobienia oraz jej małżonek, a także osoba pozostająca we wspólnym pożyciu.
4. Kanały zgłoszeń – wewnętrzne rozwiązania organizacyjne i technologiczne, które umożliwiają zgłaszanie nieprawidłowości w Podmiocie.
5. Zgłoszenie – informacja o działaniu lub zaniechaniu wobec których Sygnalista miał uzasadnione podstawy, że są naruszeniem prawa, procedur czy standardów etycznych obowiązujących w Podmiocie, zgłoszona poprzez dostępny kanał zgłoszeń.
6. Nieprawidłowości – stan faktyczny wynikający z działań lub zaniechań, sygnalizujący potencjalne naruszenie powszechnie obowiązujących przepisów prawa lub wewnętrznych regulacji. To również każde działanie lub zaniedbanie, które jest niezgodne z prawem lub zasadami etycznymi, zgodnie z § 4 niniejszej procedury.
§ 3 SYGNALISTA I JEGO OCHRONA
1. Osoba uprawniona do dokonania zgłoszenia jest zobowiązana zgłosić nieprawidłowości w dobrej wierze, bazując na uzasadnionych podstawach przekonania o prawdziwości informacji.
2. Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia, jest prawdziwa w momencie dokonania zgłoszenia i stanowi informację o naruszeniu prawa.
3. Od momentu dostarczenia zgłoszenia do osoby odpowiedzialnej za zarządzanie zgłoszeniami zapewnia się Sygnaliście oraz wszystkim, którzy mu pomagają i są z nim powiązani, ochronę przed możliwym odwetem wynikającym z tego zgłoszenia. Dotyczy to w szczególności:
a. zachowania poufności tożsamości;
b. uniknięcia niesłusznego zwolnienia z pracy;
c. zabezpieczenia przed nieprzedłużeniem umowy o pracę bez uzasadnionych przyczyn;
d. ochrony warunków zatrudnienia, w tym uniknięcia zmiany stanowiska, obowiązków, miejsca pracy, warunków pracy, obniżki wynagrodzenia, zmiany godzin pracy, wstrzymania awansu lub premii bez uzasadnienia;
e. uniknięcia nałożenia kar dyscyplinarnych, ostrzeżeń czy innych sankcji, w tym finansowych, bez uzasadnienia;
f. zapobieżenia nieuzasadnionym groźbom;
g. uniknięcia jakiejkolwiek formy dyskryminacji, mobbingu lub nierównego traktowania.
4. Dostęp do kanałów zgłaszania nieprawidłowości jest zastrzeżony wyłącznie dla osób uprawnionych do rozpatrywania zgłoszeń naruszenia prawa.
5. Tworzy się oddzielny rejestr spraw zgłoszonych przez Sygnalistów.
6. Dostęp do danych w rejestrze jest ograniczony wyłącznie do osoby upoważnionej do przetwarzania danych Sygnalistów.
7. Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń lub /osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą natychmiast po ich otrzymaniu dokonuje pseudonimizacji oraz anonimizacji danych Sygnalisty i przypisuje identyfikator numeryczny, który będzie używany w postępowaniu wyjaśniającym.
8. Każde anonimowe zgłoszenie jest rejestrowane. Jeśli nie prowadzi do dalszych działań, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń zobowiązana jest wyjaśnić przyczyny podjętej decyzji.
9. W trakcie całego postępowania wyjaśniającego zamiast danych Sygnalisty używany jest przypisany identyfikator.
10. W przypadku wewnętrznych procedur umożliwiających anonimowe zgłoszenia, od Sygnalisty nie wymaga się dodatkowych danych osobowych, oprócz tych, które podał w zgłoszeniu, nawet jeśli nie pozwalają one na jednoznaczną identyfikację.
11. Sygnalista nie uczestniczy ani nie jest stroną postępowania wyjaśniającego, aby uniknąć ryzyka bezpośrednich lub pośrednich działań odwetowych.
12. Dane Sygnalisty nie są ujawniane na żądanie stron ani uczestników postępowania wyjaśniającego.
13. Sygnalista jest informowany o okolicznościach, które mogą wymagać ujawnienia jego tożsamości, takich jak wszczęcie postępowania karnego lub innego postępowania sądowego.
14. Sygnalista, który zgłosił nieprawidłowość w dobrej wierze, a weryfikacja wykazała brak podstaw do jego zgłoszenia, również korzysta z zapewnionej ochrony przed działaniami odwetowymi, przewidzianymi w niniejszej procedurze.
15. Sygnaliści, którzy zgłosili nieprawidłowość w złej wierze lub dokonali zgłoszenia niezgodnie z jego przeznaczeniem społeczno-gospodarczym, nie korzystają z ochrony przewidzianej w niniejszej procedurze.
16. W przypadku reakcji odwetowych, Sygnalista niezwłocznie powiadamia osobę odpowiedzialną za zarządzanie zgłoszeniami. Takie powiadomienie może być anonimowe, jeśli zgłoszenie również wpłynęło w takiej formie.
17. Ochrona Sygnalisty nie obejmuje osób, które są zaangażowane w nieprawidłowość lub współuczestniczą w jej dokonywaniu.
18. Dane osobowe Sygnalisty pozwalające na ustalenie jego tożsamości nie będą ujawniane do wiadomości ogólnej, chyba że za jego dobrowolną, wyraźną, pisemną zgodą.
§ 4 KATALOG NARUSZEŃ
1. Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:
a. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
b. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
c. ochrony konsumentów;
d. zamówień publicznych;
e. usług, produktów i rynków finansowych;
f. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
g. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
h. bezpieczeństwa transportu;
i. ochrony środowiska;
j. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
k. bezpieczeństwa żywności i pasz;
l. zdrowia i dobrostanu zwierząt;
m. korupcji;
n. zdrowia publicznego;
o. ochrony konsumentów;
p. ochrony prywatności i danych osobowych;
q. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
r. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
s. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
t. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela.
2. Powyższy katalog ma charakter zamknięty, który może zostać uzupełniony o katalog naruszeń regulacji wewnętrznych albo standardów etycznych, które obowiązują w Podmiocie na podstawie oddzielnych regulacji np. kodeksu etyki, kodeksu dobrych praktyk oraz innych dokumentów obowiązujących w Podmiocie.
3. Taki katalog staje się wtedy częścią niniejszej procedury i naruszenia w nim zawarte mogą stanowić przedmiot zgłoszeń wewnętrznych z zastrzeżeniem, że nie stosuje się do nich zgłoszeń zewnętrznych do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego ani nie przysługuje Sygnaliście ochrona za ujawnienie takich naruszeń publicznie.
§ 5 OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA ZARZĄDZANIE ZGŁOSZENIAMI
1. Osobę odpowiedzialną za zarządzanie zgłoszeniami w Podmiocie oraz sprawującą całościowy nadzór nad przyjmowaniem i rozpatrywaniem zgłoszeń nieprawidłowości powołuje osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. W celu rozpatrywania zgłoszeń oraz w celu zapewnienia komunikacji z osobą dokonującą zgłoszenia, a także w celu prowadzenia we właściwy sposób działań następczych w związku ze zgłoszeniem, osoby odpowiedzialne za zarządzanie zgłoszeniami zostaną skierowane na szkolenia, między innymi w kwestii zastosowania przepisów o ochronie danych osobowych.
2. Zgłoszeń nie mogą rozpatrywać osoby, co do których z treści zgłoszenia nieprawidłowości wynika, że mogą być w jakikolwiek sposób negatywnie zaangażowane w działanie lub zaniechanie, stanowiące nieprawidłowość.
3. Do zadań osób odpowiedzialnych za zarządzanie zgłoszeniami należy w szczególności:
a. potwierdzenie odbioru zgłoszenia;
b. ocena formalna zgłoszenia;
c. informowanie kierownictwa o rozpoczęciu postępowania wyjaśniającego;
d. przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego;
e. przeprowadzenie oceny zebranych dowodów;
f. podjęcie działań następczych z zachowaniem należytej staranności;
g. sporządzenie na podstawie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego, protokołu;
h. kierowanie informacji o wynikach postępowania wyjaśniającego do kierownictwa;
i. sporządzenie informacji zwrotnej skierowanej do Sygnalisty.
4. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie zgłoszeniami oprócz zadań, o których mowa w ust. 4, w kwestii edukowania pracowników i zapobiegania nieprawidłowościom, powinny w szczególności:
a. analizować otrzymane od pracowników informacje o stwierdzonych obszarach ryzyka,
b. informować osoby odpowiedzialne za nadzór w poszczególnych działach/komórkach organizacyjnych/zespołach funkcjonujących w Podmiocie prawnym o stwierdzonych obszarach ryzyka;
c. udzielać wyjaśnień i informacji o Procedurze zgłaszania naruszeń prawa oraz o ochronie Sygnalistów i przysługujących Sygnalistom prawach;
d. udzielać wyjaśnień i informacji o zidentyfikowanych, potencjalnych obszarach ryzyka.
§ 6 ZGŁOSZENIE WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE NIEPRAWIDŁOWOŚCI
1. Zgłoszenia wewnętrzne naruszeń Sygnalista dokonuje poprzez dedykowane kanały zgłoszeń obowiązujące w Podmiocie w formie:
a. drogi poczty elektronicznej na adres: zglos@paaro.pl
b. ustnej za pośrednictwem:
– rozmowy telefonicznej,
– zorganizowanego bezpośredniego spotkania.
c. pisemnej za pośrednictwem:
– wysyłki wypełnionego formularza zgłoszenia wewnętrznego (załącznik nr 1) w formie listownej,
– przekazania osobiście wypełnionego formularza zgłoszenia osobie odpowiedzialnej za zarządzanie zgłoszeniami wewnętrznymi, ewentualnie osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w przypadku zgłoszenia naruszenia dokonanego przez osobę odpowiedzialną za zarządzenie zgłoszeniami lub inną upoważnioną osobę,
2. Zgłoszenie wewnętrzne może być:
a. o charakterze poufnym – gdy zawiera informacje identyfikujące Sygnalistę, chronione przed dostępem osób nieupoważnionych;
b. o charakterze jawnym – gdy Sygnalista dobrowolnie wyraża zgodę na ujawnienie swojej tożsamości, co wymaga wyraźnej, pisemnej zgody.
3. Zgłoszenie wewnętrzne powinno zawierać szczegółowe informacje:
a. dane kontaktowe, w tym imię, nazwisko i status osoby zgłaszającej (w przypadku zgłoszenia jawnego);
b. informację czy zgłoszenie zostało przekazane podmiotowi zewnętrznemu;
c. szczegółowy opis naruszeń wraz z okolicznościami, datami, dowodami oraz ewentualnymi świadkami;
d. preferowany sposób kontaktu zwrotnego.
4. Zgłoszenia wewnętrzne są przekazywane osobie odpowiedzialnej za zarządzanie zgłoszeniami lub innej upoważnionej osobie. W przypadku zgłoszenia naruszenia dokonanego przez osobę odpowiedzialną za zarządzenie zgłoszeniami lub inną upoważnioną osobę wyznaczoną w tym zakresie, Sygnalista dokonuje zgłoszenia bezpośrednio osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. W takim przypadku osobą sprawującą nadzór na tym zgłoszeniem staje się osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą.
5. Jeśli zgłoszenie wewnętrzne zostanie odebrane przez osobę nieuprawnioną, ta musi natychmiast przekazać je osobie odpowiedzialnej za zarządzanie zgłoszeniami wewnętrznymi i złożyć oświadczenie o zachowaniu poufności (załącznik nr 2).
6. W sytuacji otrzymania zgłoszenia wewnętrznego od Sygnalisty, osoba odpowiedzialna za zarządzanie zgłoszeniami wewnętrznymi podejmie, z zachowaniem należytej staranności, odpowiednie działania następcze.
7. Potwierdzenie odbioru zgłoszenia wewnętrznego jest przesyłane w ciągu 7 dni od momentu jego otrzymania, jeżeli Sygnalista podał adres, na który należy przekazać potwierdzenie (załącznik nr 3).
8. Informacja zwrotna zostanie udzielona Sygnaliście w terminie 3 miesięcy od dnia wpływu zgłoszenia wewnętrznego, chyba, że zgłaszający nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną.
9. Jeśli zgłoszenie wewnętrzne jest niekompletne, może zostać odesłane do Sygnalisty w celu uzupełnienia.
10. Brak uzupełnienia zgłoszenia wewnętrznego, w terminie 7 dni od otrzymania wezwania, skutkuje jego rozpatrzeniem na podstawie posiadanych informacji.
11. Informacje umożliwiające kontakt z Sygnalistą mają na celu uzupełnienie dokumentacji.
12. Zgłoszenie zewnętrzne może być dokonane bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organów publicznych oraz – w stosownych przypadkach – do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.
13. Sygnalista ma ponadto możliwość dokonania zgłoszenia zewnętrznego informacji
o naruszeniu prawa, w każdym przypadku, bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego. Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego z pominięciem niniejszej procedury.
§ 7 ZGŁOSZENIE NIEPRAWIDŁOWOŚCI DOTYCZĄCE OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA ZARZĄDZANIE ZGŁOSZENIAMI
1. W przypadku, gdy zgłoszenia naruszenia Sygnalisty ma dotyczyć osoby odpowiedzialnej za zarządzanie zgłoszeniami, Sygnalista winien przekazać je, poprzez dedykowane kanały zgłoszeń, o których mowa w § 6 ust. 1, bezpośrednio osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, staje się osobą odpowiedzialną za zarządzanie takimi zgłoszeniami.
3. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym paragrafie stosuje się odpowiednio zapisy § 6, z wyłączeniem postanowień z § 6 ust. 4.
§ 8 SYSTEM ZACHĘT
1. Podmiot wprowadzający niniejszą procedurę edukuje pracowników oraz inne osoby zaangażowane w procedurę poprzez organizację szkoleń, jak również poprzez przekazywanie informacji dotyczących tej procedury za pośrednictwem firmowych kanałów komunikacji.
2. Szkolenia wewnętrzne dla pracowników powinny opisywać w szczególności:
a. jakie zachowania powinny być objęte zgłoszeniem (ze wskazaniem przykładów),
b. w jaki sposób powinno zgłaszać się nieprawidłowości,
c. jaka ochrona przewidziana jest dla Sygnalisty,
d. jak wygląda procedura rozpoznawania zgłoszeń.
3. Podmiot wprowadzający procedurę informuje pracowników o możliwości, w miarę charakteru pracy wykonywanej na danym stanowisku i profilu działalności przedsiębiorstwa, przesunięcia pracownika zgłaszającego nieprawidłowość do innego działu albo skierowania go tymczasowo do pracy zdalnej celem odizolowania go od osoby, której zgłoszenie dotyczy. Takie przesunięcie czy skierowanie do pracy zdalnej może nastąpić tylko i wyłącznie za zgodą pracownika dokonującego zgłoszenia.
§ 9 CZYNNIKI RYZYKA
1. Podmiot wprowadzający procedurę może określić, w drodze oddzielnego dokumentu, czynniki ryzyka odpowiadające profilowi jego działalności, które sprzyjają możliwości wystąpienia określonych naruszeń prawa.
Naruszenia te mogą być związane w szczególności z:
a. obowiązkami regulacyjnymi jakie na podmiot nakładają odrębne przepisy w związku
z charakterem i profilem działalności podmiotu takimi jak np. /koncesje, zezwolenia oraz inne obowiązki wynikające z ustaw/,
b. innymi obowiązkami określonymi w przepisach prawa.
2. Ocena czynników ryzyka może zawierać w szczególności czynniki zewnętrzne i wewnętrzne.
3. Czynnikami zewnętrznymi są czynniki związane z:
a. konkurentami,
b. odbiorcami,
c. klientami,
d. dostawcami.
4. Czynnikami wewnętrznymi są czynniki związane z kwestiami:
a. organizacyjnymi,
b. prawnymi,
c. finansowymi.
5. W identyfikacji źródeł ryzyka podmiotu prawnego wprowadzającego procedurę korzysta on z wiedzy i uwag pracowników biorących udział w poszczególnych procesach. Pracownicy w ramach szkoleń zachęcających do zgłoszeń wewnętrznych zaznajamiani są ze zidentyfikowanymi czynnikami ryzyka występującymi w Podmiocie w następujący sposób:
a) w przypadku opracowania w PAARO dokumentu określającego obszary ryzyka zostanie on udostępniony pracownikom poprzez np.: udostępnienie do wglądu w dziale administracji u osoby odpowiedzialnej w PAARO wywieszenie dokumentu na tablicy ogłoszeń w ogólnodostępnym miejscu itp.
6. Informacje o potencjalnych obszarach ryzyka, zarówno stwierdzonych w dokumencie,
o którym mowa powyżej, jak i pozostałych będzie na bieżąco przekazywana przez osoby zajmujące kierownicze stanowiska w ramach wyodrębnionej struktury organizacyjnej w PAARO. Osoby te mają obowiązek zapoznania z obszarami ryzyka, a także z zasadami zgłoszeń podległych im pracowników. Pracownicy danego działu/ komórki organizacyjnej/zespołu powinni potwierdzić zapoznanie się z przekazanymi informacjami w drodze mailowej lub pisemnej. W przypadku rozbudowanej struktury PAARO takie oświadczenie podpisują osoby zajmujące kierownicze stanowiska w ramach wyodrębnionej struktury organizacyjnej zobowiązane do przekazania informacji podległym pracownikom w ramach swojego działu/komórki organizacyjnej/zespołu.
7. Wprowadzenie listy czynników ryzyka podmiotu prawnego, ma na celu lepszą identyfikację obszarów, których mogą dotyczyć wewnętrzne zgłoszenia nieprawidłowości.
8. W ramach niniejszej procedury zachęca się pracowników do zgłaszania nie tylko naruszeń, ale sygnalizowania potencjalnych obszarów ryzyka.
9. W ramach niniejszej procedury w przypadku osób nadzorujących poszczególne działy (osoby zajmujące kierownicze stanowiska w ramach wyodrębnionej struktury organizacyjnej) istnieje obowiązek sygnalizowania osobie odpowiedzialnej możliwych obszarów ryzyk, nawet jeżeli nie stwierdzono w tym obszarze naruszeń. Taki obowiązek nie zwalnia pozostałych pracowników PAARO od dbania
o przestrzeganie prawa oraz monitorowanie i sygnalizowanie obszarów ryzyk naruszeń.
§ 10 POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Nadzór nad realizacją procedury spoczywa na kierownictwie podmiotu prawnego, który jest również odpowiedzialny za monitorowanie skuteczności działań podejmowanych w ramach procedury oraz udzielanie wszelkich niezbędnych wyjaśnień w jej zakresie.
2. Wprowadzenie procedury zgłoszeń wewnętrznych poprzedzają konsultacje z zakładowymi organizacjami związkowymi albo, w przypadku, jeśli takowych organizacji nie ma, z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym w Podmiocie.
3. Konsultacje, o których mowa w powyższym punkcie, trwają nie krócej niż 5 dni i nie dłużej niż 10 dni od dnia przedstawienia przez podmiot prawny projektu procedury zgłoszeń wewnętrznych.
4. Procedura wchodzi w życie po upływie 7 dni od momentu poinformowania pracowników w sposób przyjęty w Podmiocie.
5. Podmiot prawny przekazuje informacje dotyczące procedury osobie ubiegającej się o pracę wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy.
6. W przypadku zagadnień nieuregulowanych w ramach procedury obowiązują postanowienia Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r., poz. 928) oraz inne obowiązujące przepisy prawne.
W przypadku chęci dokonania anonimowego zgłoszenia prosimy kierować korespondencję na adres:
PAARO Sylwia Świsłowska, ul. Elewatorska 7B, 15-620 Białystok
oraz o wypełnienie wniosku do pobrania TUTAJ