Efektywne nauczanie

Zajęcia prowadzone przez Polską Akademię Aktywności i Rozwoju Osobistego oparte są na metodzie efektywnego nauczania.

Na czym polega? Jakie przynosi efekty?

Wyobraź sobie tą sytuację:

Dzwoni dzwonek, nauczyciel wkłada klucz do zamka, przekręca go i bez słowa otwiera drzwi. Razem z pozostałymi uczniami wchodzisz do sali, zajmujesz swoje miejsce w ławce. Wyciągasz z plecaka książki, zeszyty, piórnik.
W tym czasie nauczyciel siada za biurkiem i spokojnym, donośnym głosem oznajmia:

 – “Dzisiaj do odpowiedzi z trzech ostatnich lekcji zapraszam ….”- w powietrzu rozchodzi się jedynie dźwięk lamp jarzeniowych wiszących nad ławkami. Napięcie wzrasta, uruchamia się kortyzol – hormon stresu. 

– “… numerek 25. Zapraszam do tablicy.” – słyszysz swój numer, a w głowie pojawia się czarna dziura.

Prawdopodobnie każdy dorosły człowiek doświadczył tego typu emocji przynajmniej raz w życiu.
Prawdopodobnie – ta wizualizacja przywołała wszystkie te wspomnienia z pamięci. Dokładnie wyobraziłeś sobie wygląd klasy, nauczyciela…. Czy jednak pamiętasz zakres materiału, z którego miałeś wypowiedzieć się na forum klasy?

Emocje towarzyszą nam każdego dnia – zarówno emocje przyjemne jak i nieprzyjemne. Jednak to za sprawą tych pierwszych – zapamiętujemy bardziej efektywnie.

Metoda efektywnego nauczania, według której prowadzone są zajęcia Wingee oraz Super Rockets, składa się z czterech elementów:

  1. Wprowadź siebie w pozytywny stan. 

Bądź dla siebie życzliwy: zrób to, co lubisz, by poprawić sobie nastrój. Wizualizuj sobie to, jak chcesz by wyglądały twoje zajęcia – ich dokładny przebieg albo wybrane elementy.

  1. Wprowadź dzieci w pozytywny stan. 

Gdy zwrócisz się do dzieci będąc w pozytywnym nastroju, łatwiej będzie zaprosić i zaangażować je do współpracy. Dzieci są bardzo dobrymi obserwatorami – bardzo dobrze orientują się w odczytywaniu stanów emocjonalnych, szczególnie osób dorosłych. Co więcej – za sprawą mózgowego WI-FI – stan osoby dorosłej łączy się ze stanem dziecka np.: gdy widzimy uśmiechniętą osobę – chętnie odwzajemniamy uśmiech. Warto poświęcić chwilę na zwrócenie uwagi każdemu dziecku np.: podczas sprawdzania obecności – zapytać czy dziecko jest dzisiaj z czegoś dumne, jaki ma dziś nastrój, co jadło dziś na śniadanie, jakie jest jego marzenie – warto jest poświęcić mu swoją uwagę – jeśli my oczekujemy, że ktoś koncentruje się na naszej osobie, sami powinniśmy także poświęcić mu swoją uwagę.

  1. Przekaż im wiedzę, którą chcesz przekazać. 

Wykorzystaj przekaz informacji dostosowany do wieku odbiorcy.

  1. Podaj konkretne zastosowania.

Powiedz do czego przyda im się ta wiedza oraz konkretne umiejętności. Wymiar praktyczny jest równie istotny jak sama wiedza teoretyczna. Dzieci lubią wiedzieć po co się uczą, do czego się im to przyda, jak mogą tą wiedzę wykorzystać.

[vc_empty_space height=”2rem”]

Polecane artykuły